NOUTĂȚI DE ULTIMĂ ORĂ: Ce s-a întâmplat cu conectarea caselor de marcat la serverul ANAF


Începând cu data de 1 iulie 2020, casele de marcat electronice pot fi conectate la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al ANAF. Această informație vine conform Proiectului de Ordin al președintelui Agenției Naționale Anti-Fraudă privind aprobarea procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, publicat pe site-ul lor oficial.

Chiar dacă există specificația “pot” în explicația de mai sus, așa cum se spune, agenții economici nu trebuie să se culce pe o ureche. Ei sunt obligați să adopte măsura, având chiar termene limită ce trebuie respectate în acest sens. Termenele sunt clare, concise și e important să nu fie încălcate, pentru că atrag consecințe… bănești.

ORDONANȚA pentru prelungirea perioadei de conectare a caselor de marcat la serverul ANAF

Având în vedere situația provocată de COVID-19, toate procesele au suferit amânări. Legat de aspectul conectării caselor de marcat la serverul ANAF, majoritatea distribuitorilor de echipamente fiscale n-au reușit să obțină la timp avizele tehnice de la Institutul Național de Cercetare și Dezvoltare în Informatică – ICI București, astfel încât operatorii economici ce intră în categoria contribuabililor mari să poată respecta termenul stabilit (30 septembrie 2020).

Pașii pentru ducerea la îndeplinire a sarcinii durează în principiu aproximativ 3 luni, constând în dezvoltarea si testarea software-ului, omologarea lui la ICI București și mai apoi implementarea efectivă. Este un proces destul de solicitant, care necesită un grad înalt de implicare și atenție.

„luând în considerare întârzierile producătorilor/distribuitorilor de echipamente fiscale în dezvoltarea de software, necesară pentru implementarea conectării aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală,

ținând cont de faptul că ulterior dezvoltării de software este obligatorie parcurgerea unor etape suplimentare, respectiv testarea acestuia, avizarea tehnică a aparatului de marcat electronic fiscal la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, implementarea în producție, iar pentru finalizarea acestor etape sunt necesare cca trei luni, context care a făcut ca obiectivul de a conecta aparatele de marcat utilizate de marii contribuabili la sistemul informatic al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, până la data de 30 septembrie 2020, să nu poată fi îndeplinit,

în vederea evitării sancționării operatorilor economici din categoria marilor contribuabili pentru nerespectarea termenului de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale, în condițiile în care fapta nu le este imputabilă.”

De aceea, ordonanța 181/2020 referitoare la amânarea acordării amenzilor pentru neconectarea caselor de marcat la serverul ANAF a fost publicată la data de 26 octombrie în Monitorul Oficial nr. 988 și atestă următoarele:

„Art. 16 – Aplicarea dispozițiilor art. 11 alin. (1) lit. j) din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, pentru săvârşirea faptei prevăzute la art. 10 lit. ff) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2020.”

Se înțelege astfel că agenții economici nu vor putea fi pedepsiți (amendați) în această perioadă pentru incapacitatea de a se fi conectat mai devreme la serverul ANAF.

Nu ai încă o casă de marcat cu jurnal electronic pentru afacerea ta? Ar fi bine să achiziționezi una cât mai repede.

Fie că îți dorești o casă de marcat în Oradea sau în orice alt oraș al țării, Sintezis îți stă la dispoziție cu cele mai rezistente și inovative aparate. Aruncă o privire asupra catalogului nostru online și, când te-ai decis și simți că ai ales modelul potrivit, nu ezita să ne contactezi la 0359 401 435 sau sales@sintezis.ro.

Termene limită de conectare a caselor de marcat cu jurnal electronic

– contribuabilii mari: până la 30 septembrie 2020;

– contribuabilii mijlocii și mici: până la 31 ianuarie 2021;

– operatorii economici care achiziționează aparate de marcat electronice fiscale după data de 1 februarie 2021: la data instalării aparatului de marcat electronic fiscal.

Cu toate că legislația caselor de marcat s-a schimbat de-a lungul anilor, făcându-se modificări de exemplu în 2019 față de 2018 și așa mai departe, aceasta de acum reprezintă un pas înainte în ceea ce privește transparența și este aici ca să rămână pentru multă vreme.

Cum se face, de fapt, conectarea caselor de marcat la serverul ANAF

conectarea prin GPRS (în unele echipamente, precum casele de marcat Datecs și Daisy, acest SIM este deja incorporat);

conectarea prin LAN (cablu) la rețeaua de internet locală;

conectarea prin Wi-Fi la rețeaua de internet locală.

Aparatele de marcat electronice fiscale Datecs sunt livrate cu SIM pentru transmiterea datelor. În cazul în care alegi pentru conectarea casei de marcat o altă metodă, SIM-ul din echipamentele Datecs se va preda către unitatea de service.

Casele de marcat vor transmite în mod automat, zilnic – imediat ce s-a emis raportul de închidere, datele necesare serverului ANAF. În acest fel, nu mai e nevoie de atâtea declarații pentru casele de marcat.

ATENȚIE! Sancțiunile pentru nerespectarea termenelor sunt suferită în totalitate de către comercianți, cei care folosesc casele de marcat în continuare neconectate la serverul ANAF. Acestea sunt destul de serioase, apărând sub forma unor amenzi cu o valoare între 8.000 și 10.000 lei.