Fonduri europene în valoare de 100 de milioane de euro pentru digitalizarea IMM-urilor - Sintezis
 

Avem pentru tine o întrebare ce îți va atrage cu siguranță interesul, pentru că vine cu ceva cât se poate de nou și actual.

Cauți fonduri nerambursabile pentru IMM-uri în 2020? Îți surâde norocul, pentru că, începând cu luna august a acestui an, s-a inițiat programul național de digitalizare a IMM-urilor, care face parte din Programul Operațional Competitivitate 2014-2020.

Ce înseamnă asta mai exact? Se alocă 100 milioane de euro (din fonduri europene și de la bugetul de stat) pentru digitalizarea IMM-urilor. Practic, orice microîntrepridere, firmă mică sau mijlocie din România poate aplica pentru un grant cu o valoare cuprinsă între 30.000 și 100.000 de euro. Banii trebuie dedicați achiziției de aparatură specifică pentru mediul online (calculatoare, echipamente etc.).

Sumele nu vor fi acordate direct IMM-urilor. De fapt, întreaga operațiune se va desfășura prin intervenția Agențiilor de Dezvoltare Regională (ADR). Acestea vor cere banii necesari și îi vor da mai departe firmelor solicitante, în baza unui proiect.

Fiecare ADR va trebui să selecteze minim 120 de IMM-uri eligibile pentru a obține finanțare, motiv pentru care te sfătuim să citești cerințele de mai jos și să vezi dacă te încadrezi în ele.

Șansele să poți beneficia de acest ajutor guvernamental și european pentru IMM-ul tău sunt foarte mari, deci uită-te cu atenție peste ceea ce urmează. Așa că, hai să aflăm mai întâi…

Care este obiectivul finanțării IMM-urilor și cum va fi atins?

Se dorește creșterea competitivității IMM-urilor noastre, având în vedere că nu toată lumea își permite să investească în digitalizare. Pandemia ne-a demonstrat însă încă o dată că viitorul este în mare parte în online și nu-l mai putem lăsa să aștepte, ci trebuie să ne adaptăm chiar acum pentru a supraviețui în mediul de afaceri.

Astfel, sunt posibile două tipuri de acțiuni în acest sens. Pe de o parte este vorba despre firmele ce funcționează în sfera IT&C. Finanțarea în cazul acestor IMM-uri are ca scop cumpărarea, instalarea și inclusiv instruirea personalului pentru utilizarea echipamentelor specifice ce au ca rezultat dezvoltarea de aplicații inovative. Desigur, nu ne referim la tipuri oarecare de aplicații, ci la cele care facilitează mutarea producției prin externalizare (outsourcing) la dezvoltarea bazată pe inovare.

Pe de altă parte, pentru IMM-urile ce nu au IT&C ca domeniu de activitate, situația este relativ simplă: își pot achiziționa un website, un domeniu .ro, găzduirea acestuia, pot opta pentru adaptarea arhivelor din format fizic în format digital și multe alte asemenea lucruri.

Înainte de a-ți prezenta pe larg tipurile de cheltuieli acceptate, vrem să te informăm că fondurile oferite vor acoperi doar 90% dintre acestea, restul de 10% rămânând în seama IMM-urilor.

Cheltuielile propriu-zise acceptate în cadrul obținerii fondurilor europene pentru digitalizarea IMM-urilor sunt:

1. Achiziționare hardware IT&C

Aici se încadrează de la cumpărarea efectivă și până la instalare, configurare, respectiv punere în funcțiune. Totuși, aceste cheltuieli nu trebuie să aibă nicio legătură cu vreun alt tip de mobilier ce nu afectează în mod direct funcționarea produselor / aplicațiilor informatice implementate care se doresc prin proiect.

2. Achiziționare sau dezvoltare de aplicații software / licențe

La fel ca și în cazul punctului anterior, este vorba despre toți pașii ce influențează rezultatul final așteptat.

3. Realizarea rețelei LAN

4. Achiziționare / realizare site de prezentare a firmei

Toate produsele și serviciile oferite de companie trebuie să se afle acolo, astfel încât clienții să poată găsi rapid ceea ce au nevoie.

5. Închiriere nume de domeniu .ro și găzduire pentru el

6. Achiziționare aplicații informatice particulare

Acestea se referă la adaptarea mediului de lucru la calculator pentru persoanele cu dizabilități, în funcție de nevoile lor specifice.

7. Închiriere soluție de semnătură electronică

8. Achiziționare elemente indispensabile comerțului electronic

9. Plata serviciilor de consultanță pentru tot ce ține de proiect

Se deconectează inclusiv și ajutorul extern primit pentru realizarea documentațiilor necesare pentru depunerea aplicației de finanțare.

10. Instruirea personalului

Proiectul ține cont de perioada de training a angajaților ce vor folosi noile tehnologii, precum și de cei necesari pentru mentenanța acestora.

11. Servicii de auditare financiară și tehnică

Este normal să nu știi să faci absolut tot, iar finanțarea se asigură că vei avea experți alături, care te vor ghida spre îndeplinirea cu succes a obiectivelor proiectului propus.

Ca să fie totul cât se poate de clar, iată și:

Codurile CAEN care sunt excluse de la finanțare

  • 011    Cultivarea plantelor nepermanente
  • 012    Cultivarea plantelor din culturi permanente
  • 013    Cultivarea plantelor pentru înmulțire
  • 014    Creșterea animalelor
  • 015    Activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor)
  • 016    Activități auxiliare agriculturii și activități după recoltare
  • 017    Vânătoare, capturarea cu capcane a vânatului și activități de servicii anexe vânătorii
  • 031    Pescuitul
  • 032    Acvacultura
  • 051    Extracția cărbunelui superior
  • 052    Extracția cărbunelui inferior
  • 101    Producția, prelucrarea și conservarea cărnii și a produselor din carne
  • 102    Prelucrarea și conservarea peștelui, crustaceelor și moluștelor
  • 103    Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor
  • 104    Fabricarea uleiurilor și a grăsimilor vegetale și animale
  • 105    Fabricarea produselor lactate
  • 106    Fabricarea produselor de morărit, a amidonului și produselor din amidon
  • 1081   Fabricarea zahărului
  • 1082   Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase
  • 1083   Prelucrarea ceaiului și cafelei
  • 1084   Fabricarea condimentelor și ingredientelor
  • 1091      Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă
  • 110    Fabricarea băuturilor
  • 120    Fabricarea produselor din tutun
  • 131    Pregătirea fibrelor și filarea fibrelor textile
  • 1629   Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie și din alte materiale vegetale împletite
  • 191    Fabricarea produselor de cocserie
  • 192    Fabricarea produselor obținute din prelucrarea țițeiului
  • 2014   Fabricarea altor produse chimice organice, de bază
  • 2051    Fabricarea explozivilor
  • 206 Fabricarea fibrelor sintetice și artificiale
  • 241 Producția de metale feroase sub forme primare și de feroaliaje
  • 242    Producția de tuburi, țevi, profile tubulare și accesorii pentru acestea, din oțel
  • 243    Fabricarea altor produse prin prelucrarea primară a oțelului
  • 2451   Turnarea fontei
  • 2452   Turnarea oțelului
  • 254    Fabricarea armamentului și muniției
  • 2591 Fabricarea de recipiente, containere și alte produse similare din oțel
  • 301   Construcția de nave și bărci
  • 3315   Repararea și întreținerea navelor și bărcilor
  • 4633    Comerț cu ridicata al produselor lactate, ouălor, uleiurilor și  grăsimilor comestibile
  • 641    Intermediere monetară
  • 642    Activități ale holdingurilor
  • 643    Fonduri mutuale și alte entități financiare similare
  • 649    Alte activități de intermedieri financiare, exclusiv activități de asigurări și fonduri de pensii
  • 651    Activități de asigurări
  • 652    Activități de reasigurare
  • 653    Activități ale fondurilor de pensii (cu excepția celor din sistemul public de asigurări sociale)
  • 920    Activități de jocuri de noroc și pariuri
  • 981    Activități ale gospodăriilor private de producere de bunuri destinate consumului propriu

Perioada de implementare a proiectelor este de maxim 9 luni de la primirea finanțării. Planul este ca până la sfârșitul anului 2021 să fie încheiată schema de ajutor de minimis și întreaga procedură (acordarea tuturor banilor) să fie gata la finele lui 2023.

Desigur, IMM-urile vor fi supravegheate de ADR-ul de care aparțin, atât în vederea implementării cheltuielilor asumate, cât și după aceea – perioada de sustenabilitate.

Află mai multe detalii despre regulile pentru obținerea acestor granturi de către IMM-uri prin intermediul Ghidului solicitantului și schema de minimis, puse la dispoziție de Ministerul Fondurilor Europene.

Nu uita că Sintezis Birotica SRL din Oradea se ocupă de echipamente IT&C, calculatoare, laptopuri, POS-uri, imprimante, routere și de multe alte tehnologii de ultimă oră, ce fac mai ușoară viața ta și a afacerii tale în mediul digital!